sunnuntai 30. elokuuta 2015

Last weeks through my phone

Sydney-turisteilua. Sydneyn satama-alue on musta todella kaunis ja mun onnekseni pääsen keskustaan joko bussilla Harbour Bridgeä pitkin tai lautalla Sydneyn maamerkkien ohi. Manly-City-lauttamatkaa sanotaan Sydneyn parhaaksi, ja en kyllä väitä vastaan. Upeat maisemat matkan varrella!!

Fika Swedish Kitchen. Luisan kanssa meillä on perjantaitraditio mennä Manlyyn koulupäivän ajaksi. Viime viikon perjantaina otettiin aamupalasuunnaksi Fika Swedish Kitchen, jossa saatiin korvapuusteja, pannukakkuja ja ihanaa teetä. Paikka oli tosi kiva, vaikkakin vähän hinnakas. Ei silti varmasti jäänyt mun vikaksi kerraksi, sillä ensi kerralla haluan maistaa heidän ruisleipäaamupalaa. Tosin korvapuustit ja pannarit oli huippuhyviä, niin saa nähdä sorrunko herkkuihin ensi kerrallakin. Seuraavalla vierailulla mun on kyllä uskallettava puhua ruotsia tuolla! Täällä on paljon Ruotsi-kahviloita, jotka onneksi myyvät Suomiherkkujakin, vaikkakin hinnat ovat aikamoiset...

Palm Beach. Yksi aurinkoinen päivä otettiin suunnaksi Palm Beach muutaman saksalaisen ja hollantilaisen au pairin kanssa. Lähes parin tunnin bussimatkan takia meillä oli aika korkeat odotukset paikasta, joten vähän petyttiin paikasta. Paikka oli kiva ja rannat hienot, mutta lukuisten upeiden rantojen jälkeen Palm Beach ei sykähdyttänyt. Haluan kuitenkin tehdä sinne uuden reissun kesemmällä. Pysähtyä matkan varrella muutamalle muulle rannalle ja vierailla Palm Beachin light housella. Palm Beach on rikkaiden lomanviettopaikka ja se kyllä näkyi alueen rakennuksissa. Upeat näkymät suurten talojen jätti-ikkunoista, pihat olivat viimeisen päälle ja muutaman talon pihalla oli jyrkän ylämäen takia hissi!

Les Miserables -musikaali. Mun yksi to do -listan ehdoton juttu Ausseissa oli päästä näkemään Les Miserables Brisbanessa tai Sydneyssä. Viime sunnuntaina pääsin vihdoin näkemään musikaalin ja wow se oli kyllä niin hieno! Capitol Theatre antoi arvokkaat puitteet musikaalille, joka oli hienoin musikaali, jonka olen koskaan nähnyt! Näyttelijät olivat huipputaitavia laulajia, lavasteet tosi hyvin toteutettuja ja ryhmäkohtaukset vaan niin hienoja!! WOW!!! Seuraavana mulla on listalla Roald Dahlin satuun perustuva Matilda-musikaali ja Anything Goes -musikaali Sydney Opera Housessa. Täällä on liikaa kulttuuria mun kukkarolle...

Lisää Sydneyn keskustaa. Torstaina kävin pyörähtämässä keskustassa Hyde Parkissa, Marimekolla, St James Churchissa ja Queen Victoria Buildingissa samalla kun hain uuden objektiivin kameraani. Marimekolla tuli niin kotoisa olo kaikkien tuttujen printtien keskellä. Marimekon liike on keskustassa tosi hyvällä paikalla, ja se on iso. Tuli ihan Espan liike Helsingissä mieleen ja jopa sijainti oli samalla tavalla Louis Vuittonin vieressä. Suurin osa tuotteista oli odotettavasti kalliita, mutta esim. kukkarot oli musta jopa halvempia kuin Suomessa. Queen Victoria Building on Sydneyn kauneimpia (ja kalleimpia) ostoskeskuksia. Rakennus on upea vanha kivirakennus, sisällä on upeita lasi-ikkunoita ja kupoleita, kokolattiamatot ja wc-kyltitkin on mutoiltu toilettien sijaan Ladies powder roomeiksi.

Manly ja ympäristö. Viime perjantaina tehtiin Luisan kanssa reissu Manlyyn, ja sen ympäristöön. Nautittiin auringosta, surffareiden katselusta, sushilounaasta, Timtamseista ja mansikoista, upeista aalloista ja rennosta olemisesta.

Vikana mun yksi lempilausahduksista tällä hetkellä. Suurin osa kavereista aloittelee fuksivuottaan yliopistossa tai palaa koulukirjojen pariin kesälomalta. Mulla on ollut pientä kriisinpoikasta tästä, kun itse reissailen Australiassa, mutta olen alkanut päästä asiasta yli, sillä kun mietin kaikkea sitä, mitä olen jo näiden kolmen kuukauden aikana kokenut, oppinut ja nähnyt, en olisi sitä ikinä Suomessa kokenut. Vieraassa ympäistössä, vieraiden ihmisten ja kielen keskellä eläminen on haastavaa, mutta samalla niin palkitsevaa. Kliseistä, mutta totta.

Hanna

ps. Postauksien tiuha julkaisutahti johtuu mun aikaisista heräämisistä. Mulla ei ole täällä pimennysverhoja, joten herään aikaisin ja käytän aamuni tietokoneella naputteluun tai kirjojen lukemiseen.

2 kommenttia:

  1. Ihanaa kun kirjottelet suhteellisen tiuhaan, tykkään kovasti lukea sun tekstejä (ja katsella kaikkia ihania kuvia)! Kaikki nää rantakuvat saa mun matkakuumeen sinne pohjoisen suuntaan vaan nousemaan, vaikka eiköhän täällä etelässäkin pikku hiljaa ala lämpenemään (ainakin kovasti toivon niin)! :)
    -Essi

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Haha kiva kuulla! :) Noniin tulepas tänne siis pian käymään!!!

      Poista