sunnuntai 27. syyskuuta 2015

Next stops: ULURU, ALICE SPRINGS & ADELAIDE


Tämä viikonloppu menikin aika rauhallisissa merkeissä, sillä olen taas vaihteeksi ollut kipeänä... Kahvittelujen, lounaiden, luistelutreenien ja kaupunkipäivien sijaan olen pääosin hengaillut kotona rentoillen, maratonskypeillen ja leffoja ja salkkareita katellen! Välillä ihan kiva näinkin ja tuntuu, että saa oikeasti akkuja ladattua, kun ei ole koko aikaa menossa. Oli muuten aikamoinen hämmästys, kun löysin hostperheen dvd-laatikosta Joulutarina-leffan!! Vissiin saksalainen au pair on sen näille tuonut, sillä kannet olivat saksaksi. Anyway suomileffa sisällä ja sain nauttia Lappimaisemista, suomenkielestä ja lumesta. Pikkasen tuli Suomea ikävä... Täytyy pitää leffailta muutaman suomitytön kanssa pian! Kyllä mä muutaman kerran poistuin kotoakin viikonlopun aikana. Perjantaina kävin Oopperatalossa Anything Goes -musikaalissa, joka oli hauska ja kepeä musikaali ja juonessa pysyi helposti mukana. Lisäksi löysin Manlysta mun uuden lempparilounaspaikan, kävin piristymässä Fika Swedish Kitchenissä korvapuustilla ja valmistelin tulevaa reissua.

Nyt mun täytyy kuitenkin heittää kamat laukkuihin ja painua peittojen alle nauttimaan pehmeässä sängyssä nukkumisesta, sillä huomenna alkaa mun lomareissu, jota odotan innolla, jännityksellä ja pienellä kauhulla. Lomasta on tulossa jotain ihan erilaista kuin mun aiemmat lomareissut. Ensin suuntaan Ulurulle kolmen päivän mittaiselle reissulle, jonka aikana patikoidaan Ulurulla eli Ayers Rockilla, Kings Canyonilla ja Kaja Tjutalla. Ruoat valmistetaan yhdessä retkivälineillä ja yöt nukutaan taivasalla nuotion ympärillä. Olen kuullut, että tähtitaivas on tuolla mielettömän kaunis ja kokemus upea, mutta silti mua vähän jännittää nukkua kaksi yötä keskellä Australiaa pelkät makuupussi ja swag suojana! Tuolla päivällä on todella kuuma ja öisin lämpötila puolestaan voi tippua rajustikin. Kävin myös ostamassa hyttysverkon päähän (odottakaa upeita tyylikkäitä kuvia!) hyttysten ja kärpästen varalta.

Ton reissun jälkeen tekee varmasti hyvää päästä kunnon suihkuun pesemään kaikki tomut pois, joten jään 6h ajomatkan päässä sijaitsevaan reissumme loppupisteeseen Alice Springsiin yhdeksi yöksi. Alice Springs on reilu 25 000 asukkaan kaupunki yhtälailla keskellä Australiaa. Toiset tykkää kaupungista, toiset ei. Saa nähdä mitä mieltä itse olen, vaikkakaan mulla ei ole kuin vajaa vuorokausi aikaa tutustua kaupunkiin. En ole kauheasti sinne tehnyt suunnitelmia, eikä itse kaupungissa sinänsä juuri nähtävyyksiä ole, joten katsotaan mitä keksin!

Lopuksi suuntaan vielä kahdeksi yöksi Adelaideen, joka on miljoonakaupunki Etelä-Australiassa. Siellä mulla on suunnitelmissa vierailla parissa museossa, käydä paljon kehutuilla Central Marketeilla, käveleskellä ympäriinsä, syödä hyvin sekä hengailla rannalla. Adelaiden lähistöllä sijaitsee myös hyvät viinitarhat ja mm. Kangaroo Island, mutta mä luulen, että jätän liiat suunnitelmat väliin ja keskityn rentoutumaan ja nauttimaan itse Adelaidesta.






Ja tosiaan itsekseni olen taas reissuun lähdössä, mutta onneksi tuolla Ulurussa meillä on n. 20 hengen porukka matkassa. Säätkin näyttävät oikeen lämpösiltä Sydneyn sateen ja +15 asteen jälkeen! Ihanaa sunnuntain jatkoa teille!!

Hanna

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti