lauantai 19. maaliskuuta 2016

10 days in NZ



Hello everyone,

Jos mun pitäisi kuvata Uutta-Seelantia kahella sanalla, olisivat ne varmaan sininen ja vihreä. Vesi on niin sinistä ja kukkulat vihreitä, sellaisia kirkkaan vaaleenvihreetä.

Kymmenen päivää Uuteen-Seelantiin tulosta ja paljon on ehtinyt tapahtua! Ekat viisi yötä olin Aucklandissa, joka on pohjoissaaren suurin kaupunki. Järjestelin asioita, hommasin uuden numeron, kiertelin nähtävyyksiä, makoilin rannoilla, kävin Waiheke-islandilla, kävin muutamassa puistossa ja museossa ja totuttelin elämään ja reissailemiseen oman onneni nojassa.

Auckland ei tehnyt muhun suurta vaikutusta. En tiedä johtuuko siitä, että oon viettänyt juuri 9kk Australiassa ja lensin tänne melkeinpä suoraan Great Ocean Roadilta, joka on yksi kauneimmista paikoista Ausseissa ainakin mun mielestä. Mulla oli Aucklandissa Sydney-ikävä päällä ja vertailin kaupunkeja jatkuvasti, ja Sydney voitti joka asiassa.

Ekaa kertaa tajusin ihan oikeasti sen, että oon Uudessa-Seelannissa, kun ajelin bussilla mun reissun tokaan kohteeseen, Whitiangaan. Ne maisemat oli aivan mielettömät - sinistä merta, vihreitä kukkuloita, jyrkänteitä, metsää ja lehmiä vuoren rinteillä.

Whitianga oli kaunis pikkupaikka, jonka vieressä sijaitsee mielettömän kaunis Cathedral Cove (josta ylempi kuva), jossa on kuvattu Narniaakin. Mulla on pitkä leffalista oottamassa kunhan pääsen kotiin... Vaikka kyseessä on turistinähtävyys, paikka ei ole liian täynnä. Ylipäätään johtuen NZ:n pienemmästä väestöstä ja kaukaisesta sijainnista, täällä on väljempää kuin Ausseissa. Cathedral Coven vieressä sijaitsee myös Hot Water Beach, jonka nähtävyys on itse kaivettavat hot poolit low tiden aikaan.

Whitiangasta mulla oli tarkoitus huristella Rotoruuan, mutta suunnitelmat vaihtuivat, joten suuntasin ylemmäs pohjoiseen, Paihiaan, moikkaamaan täällä työskentelevää Johannaa. Ollaan hengailtu rannoilla, uitu body boardien kanssa autioon saareen, keräilty kauniita simpukoita, käyty Russelissa, joka on pieni söpö kylä, syöty normibackpacker-elämää paremmin ja kävelty vesiputouksille. Paihian hostelli on myös ollut hands down siistein ja parhaiten varusteltu hostelli, jossa oon ikinä ollut. (Myös free food -ruokahylly on parempi kuin muualla...)

Mun täytyy kiireellä suunnata nyt nukkumaan, sillä huomenna matkani käy sinne Rotoruaan ja bussi lähtee täältä 4.55... Rotoruassa vietän muutaman päivän Maori-kulttuurin ja geothermaalisten ihmeiden äärellä ennen kuin suuntaan Wellingtoniin, paljon kehuttuun kaupunkiin, ja siitä lautalla eteläsaarelle.

All in all, mulla menee täällä kivasti! Tietenkin välillä kaipaisi sitä, että olisi koko ajan tuttu kaveri matkaseurana, mutta yksin ollessa tutustuu helpommin uusiin ihmisiin ja uskon, että tämä on kokemuksena todella kasvattava ja haastava, mutta myös ikimuistoinen ja upea!!!

Ja kun multa on pariin otteeseen kysytty Aussien ja NZ eroa niin vielä en osaa kauheasti vastata muuta kuin, että täällä on kylmempi, vähemmän ihmisiä, eri aksentti, huonommat rannat, monipuolisempi luonto, paljon vuoria ja ihmiset tupakoi niiiiiin paljon enemmän. Ja on nämä muutenkin kaksi täysin eri maata, joiden ihmisillä on vähän sama suhde toisiin kuin suomalaisilla ja ruotsalaisilla.

Nyt hyvää yötä Uudesta-Seelannista ja kivaa viikonloppua kaikille!!

Hanna

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti