torstai 12. marraskuuta 2015

It's not just beaches, travelling and coffee moments



Syy mun Australiassa oloonhan on tosiaan au pairius, ja koska muutamatkin on kyselleet (varsinkin mun Brisbanen aikoina), että työskentelenkö mä ollenkaan täällä, kun instagram täyttyy vain lomakuvista, päätin vähän avata mun oikeaa arkea. Hostvanhempien pyynnöstä tytöt ei näy mun sosiaalisessa mediassa, joten tämänkin takia mun elämästä voi saada vähän valheellisen kuvan ig-kuvien ja snappien perusteella. Tosin jos mun kanssa skypettää niin todennäköisesti saa tyttöjen balettiesityksiä tai loputtoman tarinoiden tulvan kaupan päälle. Puolet niistä snapchatin mystorien rantakerroista on 'työaikana' otettu ja astianpesukoneen tyhjennyksestä tai tyttöjen aamupalasta nyt ei saa niin upeita kuvia, että niitä instagramiin päivittelisin. Selvennyksenä nyt kumminkin, että suurin osa mun ajasta täällä on jotain muuta kuin reissausta, kahvittelua ja rannalla makoilua. Kuvat ovat nopeita räpsyjä arjen keskellä ilman filtereitä ja asetteluja - tältä mun elämä oikeasti näyttää.

Täällä Sydneyssä mun hostperheessä on kaksi tyttöä, 4v Z ja 9v N. N on koulussa joka päivä 8.50-3.15, joka on mun mielestä aika pitkä aika noin pienille. Saman ajan on mun käsittääkseni 5-6-vuotiaatkin! Koulu täällä aloitetaan n. 5 vuoden iässä. Eka vuosi on kindy, vastaa vähän meidän eskaria. Yhteensä kouluvuosia kertyy 12, jonka jälkeen valmistutaan high schoolista.

Aamuisin mulla on herätys seiskan kieppeillä. Varmistan, että lapset ovat heränneet, tehdään yhdessä aamupalaa, autan Z:tä pukeutumaan ja harjaamaan hiukset ja hampaat, pakkaan lunch boxit ja hoputan N:ää koulupuvun ja hiusten kanssa. Itse saan onneksi valmistautua päivään samaan aikaan lasten kanssa, joten mun ei tarvitse esim. herätä kuudelta aamulla syömään omaa aamupalaa.

Z on preschoolissa torstaina ja perjantaina, joten aamutoimien jälkeen ajan joko molemmat tytöt kouluun ja nautin vapaasta tai ajan vain N:n kouluun ja vietetään päivä Z:n kanssa.

Torstaisin ja perjantaisin olen tosiaan vapaa koulupäivän ajan, mutta maanantaista keskiviikkoon päivät koostuvat aktiviteeteista Z:n kanssa. Tiistaina meillä on kirjastossa storytime & craft session ja keskiviikkoisin Bunningsissa craft session. Bunnings on Bauhausin tai Hong Kongin tapainen kauppa, mistä saa siis aivan kaikkea ja vielä enemmän. Näitä aktiviteetteja lukuunottamatta suunnittelen (Z:n kanssa) meidän tekemiset. Z on varsinainen rantatyttö, joka rakastaa hiekassa leikkimistä ja aalloissa hyppimistä (tiistaisen biitsipäivänkin jälkeen hän sanoi 'thanks for the fab day at the beach, Hanna! I'll put my swimmers on tomorrow morning when I wake up so we can go to the beach again!!!), joten säiden salliessa vietetään paljon aikaa rannalla. Aina, kun kysyn hänen toiveitaan, vastauksena on ranta! Pakkaan jättikassin täyteen pyyhkeitä, uikkareita, aurinkorasvaa, eväitä, hiekkaleluja ym. ja hypätään ilmaiseen rantabussiin. Rantojen lisäksi käydään leikkipuistoissa, potkulautaillaan, leivotaan, katotaan lastenohjelmia (Peppa Pig, Peter Rabbit & Octonauts) ja leffoja, piirretään ja askarrellaan, leikitään tai käydään kaupoilla.

Z on todella sosiaalinen tapaus, joten lähes poikkeuksetta hän löytää puistoista ja rannoilta leikkikaverin. Maanantaina nähtiin Sinin ja hänen 3v tytön kanssa Manlyssa ja päivä meni tosi kivasti, kun tytöt leikkivät tosi hyvin yksiin ja meillä oli Sinin kanssa seuraa toisistamme. Täytyisi näiti playdateja järjestää useammin, mutta suurimmalla osalla tuntemistani au paireista täällä lähellä on vääränikäiset lapset tai sitten lapset ovat poikia. (4v mielestä tytöt on paljon kivempia, koska poikien leikit ovat liian rajut.) Sovittiin kuitenkin tänäänkin, että treffataan ensi viikolla saksalaisen Lean ja hänen 3v pojan kanssa.

Iltapäivällä haen N:n tai molemmat tytöt koulusta ja vietetään iltapäivää kotona tai esim. puistossa ennen kuin vanhemmat tulevat kotiin, jolloin olen taas 'vapaalla'. Muutamana iltapäivävä tytöillä on myös uintia tai kuvista tms.

Mulla ei töihin juurikaan kuulu kotitöitä. Tyhjennän tiskikoneen aamuisin ja laitan yöllä pyörineet pyykit narulle ja iltapäivällä tuon ne sisälle. Lisäksi varmistan ja autan, että tytöt vievät omat pestyt vaatteet kaappeihinsa ja pitävät huoneet siisteinä. Pakkaan hostäidin valmistamat lounaat lunch boxeihin ja iltapäivällä tyhjennän ruoanjämät ja laitan lumch boxit tiskiin. Lisäksi totta kai yleisten tilojen siistiminen oman käytön jälkeen esim. tiskaus lounaan jälkeen ja pyydettäessä tai omasta halusta esim. imuroimista välillä.

Au pairien päätehtävä on lasten viihdytys ja hoito, joiden lisäksi voi olla lapsiin liittyviä kotitöitä (lasten pyykit tms) tai muita kevyitä kotitöitä. Tämä ei kuitenkaan kaikkien au pairien kohdalla toteudu... Täälläkin olen saanut kuulla liian monta tarinaa, jossa au pairit ovat käytännössä siivoajia ja täyspäiväisiä lastenhoitajia au pairin palkalla. Eräskin tyttö täällä tekee kotona aivan kaiken vessojen pesusta ja kokkauksesta silittämiseen ja moppaamiseen lukuunottamatta vanhempien makkarin ja kylppärin siivousta. Perusteluina tälle vanhemmat ovat kertoneet sen, että lapset ovat koulussa päivisin. Toinen tyttö puolestaan huolehtii 10kk lapsesta 5pv/v 9h/pv ja sen lisäksi imuroi 3krt viikossa koko talon, hoitaa kaikki pyykit, moppaa kerran viikossa ja kokkaa päivällisen. Mun mielestä hyvänä ohjenuorana hostperheille au pairien kohtelusta ja roolista toimisi ajatus, että tykkäisivätkö vanhemmat, jos heidän lapsensa olisi au pairina vieraassa ympäristössä ja lasta kohdeltaisiin samalla lailla kuin he itse kohtelevat au pairiaan. Tiedostan toki, että au paireissakin on vikaa. Tullaan tänne unelmoiden lomasta ja ilmaisesta ylläpidosta, maristaan liian pienestä palkasta tai perheen säännöistä tai ollaan täysin kokemattomia kotitöiden kanssa, jolloin oman huoneenkin siistinä pitäminen on ylivoimaista. Tämän pitäisi olla perheillle annetun korvaamattoman avun lisäksi eräänlainen cultural exchange & experience.

Olen siis todella onnellinen ja kiitollinen omassa perheessäni, jossa au pairin rooli ymmärretään ja minua pidetään oikeasti perheen jäsenenä. Perhe on suhtautunut todella hyvin esim. mun luisteluun täällä, ja saan sitä varten lähteä välillä aikaisemmin 'töistä' ja käyttää autoa. Hostäiti ostaa mulle ruisleipää kaupasta, koska tietää, että tykkään siitä ja iltaisin mulle tarjotaan viinilasia tai teekupposta. Mulle tarjotaan kyytiä ja saan aina soittaa jos mulla on mitään ongelmia. Yhtälailla mä voin käydä kaupassa hakemassa maitoa sen loppuessa, auttaa päivällisen kanssa ja siivoamisessa tai leikkiä lasten kanssa ollessani vapaalla.

Voisin joskus kirjotella au pairiudesta ja kokemuksistani ja muilta kuulemistani tarinoista enemmän. Monelta osin tämä on vastannut odotuksia, mutta monta asiaa on myös yllättänyt sekä hyvässä että pahassa. Jatkuva lasten kanssa valppaana oleminen ja aikaiset aamut voivat väsyttää samoin kuin kiukkukohtaukset ärsyttää tai jotkin perheen toimimistavat hämmästyttää, mutta toisaalta missä toisessa työssä saa olla jatkuva halausten ja pusujen kohde, käyttää työvaatteinaan bikinejä ja leipoa muffinsseja.

Tämän oli tarkoitus olla postaus mun arjesta, mutta vähän lipsuttiin taas. Voisin joku kerta tehdä vielä postauksen mun tavallisesta viikosta täällä.

xx Hanna

Ps. Kivaa loppuviikkoa!! Välillä mä täällä mietin, olenko Suomen vai Australian marraskuussa säiden ollessa varsin sateidet ja synkät...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti